شرايط محيطي فرودگاه در دوران كرونا

۴ بازديد

آمار بيانگر اين مطلب است كه اگر چه افرادي كه تعداد سفر هاي كمي دارند (با بيشينه يك سفر در ماه) چيزي حدود ۷۵ از نگراني شان بابت امنيت بهداشتي پرواز متوجه خود شرايط پرواز و هواپيماست ، اما افرادي كه به طور معمول در سفرند مانند صاحبان كسب و كار و مشاغل بين المللي ، و استفادشان از سرويس هاي حمل و نقل هوايي زياد است، شرايط بهداشتي فرودگاه بخش بيشتري از احساس خطر رواني آنان را در سفر هاي هوايي را شامل مي شود و شرايط محيطي فرودگاه مي تواند تا چيزي در حدود ۴۹ درصد از احساس عدم آرامششان را منجر شود.

افرادي كه به طور معمول در سفرند ، سه محيط مهم را به عنوان بخش هايي كه عامل يبشترين ميزان از نگرانيشان است را خاطر نشان كرده اند:

  • بخش كنترل بار فرودگاه ها
  • بخش كنترل امنيت فرودگاه ها
  • محدوده گيت فرودگاه ها

در ادامه به بررسي تغييرات لازم در هر يك از سه محدوده فوق الذكر مي پردازيم.

 

بخش كنترل بار فرودگاه ها

افرادي كه مواجه زيادي با فرودگاه دارند اذعان كرده اند كه در بدو ورودشان به فرودگاه اولين چيزي كه توجهشان را جلب مي كند و باعث ايجاد احساس آرامش و يا ترس مي شود اين است كه آيا در فرودگاه تمهيداتي براي مراقبت از مسافرين وجود دارد يا نه؟ ابزار هاي پايش و كنترل دماي بدن افراد، كاهش و به حداقل رساندن نقاط تماس افراد با محيط ، فاصله گذاري اجتماعي مسافرين از هم از بدو خروج هواپيما تا خروج از فرودگاه يا بالعكس از بدو ورود تا لحظه بارگيري هواپيما و وجود علائم و هشدار هاي مراقبتي براي يادآوري رعايت نكات ايمني و بهداشتي به مسافران مي تواند خاطر مسافر را جمع كند كه مسئولين و طراحان فرودگاه درصدد فراهم آوردن تجربه اي امن از سفر براي مسافر هستند و مي توان با احساس امنيت در فرودگاه ها تردد را آغار كرد.

بخش كنترل امنيت فرودگاه ها

خوش بختانه در سال هاي پشت سر ، با پيشرفت تكنولوژي بخش امنيت ، چك كردن امنيت فيزيكي مسافر و بار او و ساير مسائل از اين قبيل به طور زيادي با تكنولوژي آميخته شده است بنابراين نقاط تماس به حداقل خود رسيده اند و از قبل اين پيشرفت و آميختگي ، امينت و سلامت مسافر به طور فزاينده اي افزوده شده است. تنها نكته اي كه بايد بدان در اين بخش توجه داشت رعايت فاصله گذاري اجتماعي و بهداشت كيف و وسايل حمل بار است كه از گيت هاي يكساني عبور داده مي شوند كه چندان مساله زمان بر و هزينه بري براي مسئولين فرودگاه به نظر نمي رسد و با اندكي تلاش مي توان تاثير بسازي در امنيت رواني مسافر در اين بخش داشت.

 

محدوده گيت فرودگاه ها

پس از عبور از گيت مسافرين نيازمند بيشترين ميزان تجربه آرامش اند تا با خاطري آسوده به استراحت بپردازند، از فروشگاه هاي مواد غذايي فرودگاه استفاده كنند و به استراحت پس از پرواز بپردازند. در برخي تحقيقات نتيجه گيري شده است كه ۸۶ درصد مسافران بيان كرده اند كه نمايش در لحظه و برخط شرايط محيطي محدوده پس از گيت تاثير بسازيي در آسايش خاطر روانيشان در اين محيط دارد و مسئوليت فرودگاه بايد به فكر تمهيدات لازم براي پايش و مانيتورينگ شرايط به طور در لحظه و نيز نمايش آن به مسافرين باشند. هم چنين استفاده از وسائل تصفيه و تهويه هوا ، آراستگي و پاكيزگي ظاهري محيط و روتين هاي نظافت در محيط اهميت دوچنداني در اين شرايط براي مسافرين دارد تا تجربه يك سفر ايمن در فرودگاه تكميل شود.

 

نتيجه گيري

نكته حائز اهميت در اين مقاله آن است كه بياد توجه داشت، در شرايط فعلي بخش اعظمي از مسافرين افرادي هستند كه در شمار افراد پر سفر قرار مي گيرند بنابراين دغدغه هاي رواني اين افراد اهميت بيشتري پيدا مي كند و مسئولين فرودگاه هاي سراسر جهان ، با رعايت نكات ساده و پيش بيني شده اي مي توانند تجربه لذت بخش تري از يك سفر را براي مسافرين به ارمغان بياورند. مسافرين در تحقيقات اذعان داشته اند كه در صورت ايجاد حس اطمينان از بهداشت و امنيت سلامت سفر هاي هوايي زودتر به استفاده از آن ها روي مي آورند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.