نماي بتني پيش ساخته چگونه اجرا مي شود؟

۵ بازديد

نماي بتني پيش ساخته مناسب كساني است كه دنبال نما هاي مدرن براي ساختمان هستند. اين نما هاي پيش ساخته از محصولات پرطرف دار در صنعت ساختمان سازي و معماري مدرن به حساب مي آيند. طي سال هاي اخير ساختمان هاي زيادي در كشور هاي مختلف جهان مزين به اين نما ها شده اند.

در جست وجوي نخستين استفاده همه گير از اين پوشش ساختماني ، به سال هاي نخست پس از جنگ جهاني اول و ساخت وساز هاي آن دوران مي رسيم. كشورهاي درگير جنگ و خرابي ، براي آنكه بتوانند هرچه سريع تر شكل مناسبي به شهر هاي خود بدهند، دنبال مصالحي بودند كه هم ظاهر خوبي داشته باشند، هم سريع ساخته شوند و در عين حال مقرون به صرفه هم باشند.

مهندسين و معماران و ساختمان ساز هاي آن دوره ، در جست وجو هاي خود ، به گزينه مناسب تري از نماي بتني پيش ساخته نرسيدند. اين نماي بتني سريع ساخته مي شد، طرح ها و شكل هاي مختلفي به خود مي گرفت و براي اقتصاد آسيب ديده سال هاي پس از جنگ هم مناسب بود.

 

نماي بتني پيش ساخته چگونه توليد مي شود؟

اين نما ها از تايل هاي كوچكي تشكيل مي شوند كه در كنار هم قرار گرفته و طرح بزرگ تري را شكل مي دهند. تايل بتني پيش ساخته محصول آماده اجرايي از جنس بتن است كه كاربردهاي زياد و متنوعي دارد. با اينكه اين تايل هاي دكوراتيو از جنس بتن هستند، اما وزن زيادي ندارند. دليل اين امر وجود مواد ديگر در تركيب اين بتن است كه وزن آن را تا حد زيادي كاهش مي دهد.

تايل بتني قابليت اجرا به عنوان ديوارپوش داخلي ، پوشش كف محوطه يا طراحي داخلي و همين طور نماي ساختمان را دارد. طرح ها و رنگ بندي متنوعي هم دارد؛ براي نمونه طرح سه بعدي ، طرح چوب ، ساده و… به همين خاطر نماي بتني پيش ساخته كه تركيبي از همين تايل هاست، انتخاب نخست بسياري از معماران در سرتاسر جهان است.

تايل هاي نماي بتني پيش ساخته علاوه بر ظاهر مدرن ، مقاومت بالايي در شرايط محيطي مختلف هم دارند. اين تايل ها در طوفان ، باران اسيدي و در برابر اشعه خورشيد ، كيفيت و زيبايي خود را حفظ مي كنند. در ادامه ويژگي هاي اين نما هاي بتني را به تفصيل بررسي مي كنيم.

 

نما هاي پيش ساخته چگونه اجرا مي شوند؟

براي اجراي نماي بتني پيش ساخته بسته به نوع پنل و همين طور مسلح يا غيرمسلح بودن آن ، از روش هاي مختلفي استفاده مي شود. پنل مسلح به صورت خشك و پنل غيرمسلح به صورت تر اجرا مي شوند.

براي اجراي آن به روش تر ، از دوغاب ماسه و سيمان استفاده مي شود. براي اين كار ، ابتدا پشت تايل هاي بتني شكاف هايي ايجاد مي كنند يا با استفاده از مفتول هاي پشت تايل و سيم اسكوپ يا ادوات اسكوپ ، اسكوپ را در تايل ايجاد كرده و پس از چيدن آن ها كنار هم ، پشت تايل ها را دوغاب مي ريزند.

اما براي اجراي نماي بتني پيش ساخته به روش خشك، روش هاي مختلفي وجود دارند كه در ادامه به رايج ترين آن ها اشاره مي كنيم:

  • اجراي نماي پيش ساخته با زيرسازي فلزي و پيچ غيرنمايان ،
  • اجراي نماي پيش ساخته با زيرسازي فلزي و پيچ نمايان ،
  • اجراي نماي پيش ساخته با زيرسازي فلزي و چسب مگا استون ،
  • اجراي نماي پيش ساخته با زيرسازي فلزي و چسب كاشي ،
  • اجراي نماي پيش ساخته با زيرسازي و پيچ ،
  • و اجراي نماي پيش ساخته با زيرسازي و چسب كاشي .

انتخاب روش مناسب براي اجراي نماي بتني ، به ساختمان مورد نظر و شرايط اجراي نما بستگي دارد. براي انتخاب بهترين گزينه ، حتما با متخصصين نماي بتني پيش ساخته مشورت كنيد تا قبل از هرگونه اقدامي ، بهترين تصميم را بگيريد.

نماي بتني به صورت قالب خوابيده و با استفاده از بتن خود متراكم حاوي نانوذرات توليد شده و با اتكا به دانه بندي مناسب و ريزدانه هاي خود ، به صورت نما درمي آيد. ضخامت پانل هاي نماي بتني بسته به نوع كاربري و البته بنابر سفارش هر مشتري ، قابل تغيير است.

 

مزايا و معايب نماي بتني پيش ساخته

نماي بتني پيش ساخته محصول ايدئالي براي معماري مدرن محسوب مي شود. علت آن را مي توان در ظاهر سرد و خشك بتن جست و جو كرد. بتن از ديرباز مصالح مقاومي در صنعت ساختمان سازي و راه سازي بوده و كاربرد هاي فراواني در اجراي سازه هايي مانند اسكلت اصلي ساختمان ، پايه پل هاي اتوبان و همين طور جاده ها داشته است.

اين كاربرد ها به اين خاطر هستند كه بتن در مدت طولاني و همين طور تحت شرايط متفاوت آب وهوايي از مقاومت بالايي برخوردار است. با توجه به طول عمر بالاي نماي بتني پيش ساخته و همين طور ساير مزاياي آن ، مي توان به عنوان محصول مقرون به صرفه اي از آن ياد كرد.

از ساير مزاياي نماي بتني پيش ساخته مي توان اين موارد را نام برد:

  • عايق انرژي است و هدر رفت انرژي را به حداقل مي رساند؛
  • مقاومت بالايي در مقابل شرايط آب وهوايي مختلف دارد؛
  • در صورت نياز به تعمير ، هزينه بسيار پاييني دارد؛
  • در ميان مصالح نماي ساختمان جزو مصالح كم هزينه و مناسب است ؛
  • در تمام فصل هاي سال و شرايط آب وهوايي مي توان آن را اجرا كرد؛
  • وزن آن به نسبت سنگ هاي مصنوعي موجود در بازار كم است؛
  • و درنهايت اينكه در فهرست مصالح ساختماني سبز ، مقام نخست را دارد.

با توجه به مزاياي مذكور ، مي توان نماي بتني پيش ساخته را گزينه ايدئالي براي هر پروژه اي دانست. البته اين نما عيب خودش را هم دارد؛ و آن اينكه استفاده نابه جا از نماي بتني با رنگ طبيعي ، ممكن است حس سردي و خشكي را در محيط ساختمان القا كند.

بتن از نظر بصري سردي خاصي به فضا مي دهد و شايد مناسب هر فضايي نباشد. اگرچه نماي بتني كاربري هاي زيادي دارد، اما بهتر است متناسب با فضاي موردنظرتان به سراغ آن برويد.

 

تهران ديزاين سنتر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.