درباره ي دستگاه تسمه كش و كاربردي هاي آن

۵ بازديد

اين دستگاه يكي از پركاربرد ترين دستگاه هاي بسته بندي است كه به منظور بسته بندي كالا هاي مختلف استفاده مي شود. با استفاده از اين دستگاه ها مي توان تسمه هاي فلزي يا پلاستيكي را به دور بسته بندي كالا هاي مختلف پيچيد تا حمل و نقل آن ها راحت تر شود.

در صورتي كه كالاي مورد نظر شما كوچك باشد، براي حمل راحت تر تعدادي از آن ها را در يك كارتن بزرگ تر قرار مي دهند. براي حفظ استحكام اين كارتن و جلوگيري از ايجاد آسيب در محصولات ، از اين دستگاه استفاده مي شود.

براي بستن درب كارتن بسته بندي كالا هاي بزرگ تر نظير گاز ، يخچال ، تلويزيون و … نيز از اين دستگاه براي كشيدن تسمه به دور كارتن استفاده مي شود تا حين حمل و نقل آسيب نبينند.

كاربرد دستگاه تسمه كش در كارتن سازي

به طور كلي براي ساخت كارتن مراحل مختلفي طي مي شود و در هر مرحله نيز دستگاه هاي مختلفي استفاده مي شوند.

در مرحله اول لازم است با استفاده از دستگاه ورق سازي ورق هاي كارتن ها را ساخت و سپس آن ها را در اندازه هاي استاندارد برش زد. پس از آن با استفاده از دستگاه ديگري كارتن تا شده و حالت مكعبي شكل خود را پيدا مي كند. پس از قرار دادن محصول مورد نظر در داخل كارتن بايد درب آن را با استفاده از دستگاه مخصوص بست و چسب كرد.

پس از اتمام چسب زني كارتن است كه دستگاه تسمه كش وارد مي شود. كاربرد اصلي اين دستگاه در كارتن سازي ، استحكام بخشي به بسته بندي ، حمل و نقل راحت تر و جلوگيري از آسيب به كالا در حين حمل و نقل و جابه جايي است. به همين منظور بسته به نوع كالا و اهميت آن از دستگاه هاي مختلف با تسمه هاي فلزي و پلاستيكي استفاده مي شود تا دور كارتن بسته بندي را تسمه بكشند.

معمولا كارخانه هاي بزرگ كه روزانه تعداد زيادي محصول توليد مي كنند، از دستگاه تسمه كش اتوماتيك استفاده مي كنند تا فرايند تسمه كشي كارتن ها با سرعت بالاتري انجام گيرد. اما اگر صاحب يك كارگاه كوچك هستيد مي توانيد از انواع نيمه اتوماتيك يا دستي آن نيز استفاده كنيد.

بررسي انواع دستگاه هاي تسمه كش

اين دستگاه داراي انواع مختلفي است كه با توجه به امكانات موجود در آن ها مي توان براي تسمه كشي انواع بسته بندي ها از آن ها استفاده كرد. در ادامه انواع دستگاه هاي تسمه كشي و مزايا و معايب استفاده از هريك از آن ها را بيان مي كنيم.

  • تسمه كش بادي

اين دستگاه با استفاده از نيروي باد كار مي كند و يكي از انواع دستگاه هاي تسمه كش قابل حمل است. با استفاده از آن مي توانيد انواع كارتن هاي بزرگ و حجيم را تسمه كشي كنيد و نگران ايجاد آسيب در آن ها نباشيد. در زير اين دستگاه يك مخزن پرفشار هوا وجود دارد كه با تنظيم آن مي توانيد تسمه كشي را با فشار مناسبي انجام دهيد.

مزيت كار با اين دستگاه آن است كه استفاده از آن بسيار راحت بوده و نياز به دقت بالا ندارد. چرا كه تسمه كش بادي بدون نياز به دستگاه برش يا پرچ كليه مراحل را به طور اتوماتيك انجام مي دهد. همچنين تسمه كش بادي امكان استفاده از تسمه هاي فلزي (PET) ، پلاستيكي (PP) و كريستالي را نيز براي شما فراهم مي كند.

وزن بالاي اين دستگاه امكان كار طولاني مدت با آن را نمي دهد. به علاوه مخزن باد آن هرچند وقت يك بار بايد بررسي شده و در صورت نياز ميزان فشار هواي آن تنظيم شود.

  • تسمه كش دستي

همان طور كه از نام اين دستگاه برمي آيد، همه مراحل تسمه كشي با دست انجام مي گيرد. اين دستگاه داراي انواع مختلفي است. برخي از انواع آن امكان برش و پرچ زدن تسمه را نيز براي شما فراهم مي كنند. اما در انواع ديگر بايد دستگاه هاي برش و پرچ تسمه را به صورت جداگانه خريداري كنيد.

از اين دستگاه بيشتر براي تسمه كشي كارتن هاي مقوايي و چوبي با تسمه هاي پلاستيكي استفاده مي شود. چرا كه تسمه هاي فلزي ممكن است به دست شما آسيب وارد كنند.

اصلي ترين مزيت استفاده از تسمه كش دستي اين است كه با استفاده از آن مي توانيد هر كارتني در هر ابعادي را بسته بندي كنيد.

به علاوه وزن آن بسيار سبك بوده و دستگاهي خوش دست است. اما از آنجايي كه همه مراحل كار بايد توسط انسان انجام گيرد، سرعت كار به شدت پايين مي آيد و ممكن است اشكالاتي در ميزان كشش تسمه يا شيوه پرچ آن ايجاد شود.

  • تسمه كش برقي

تسمه كش برقي دستگاهي است كه با تكيه بر نيروي برق به دو صورت اتوماتيك يا نيمه اتوماتيك فرايند تسمه كشي را انجام مي دهد. در صورتي كه دستگاه به صورت تمام اتوماتيك باشد ، تنها كافي است كارتن ها را در ورودي دستگاه قرار داده و دكمه آن را بزنيد.

كارتن ها از طريق نوار نقاله دستگاه به داخل كشيده شده و تسمه كشي مي شوند. مزيت اصلي استفاده از اين دستگاه سرعت بالاي كار بسته بندي است اما نمي توان از آن براي تسمه كشي كارتن هاي بزرگ استفاده كرد.

شيوه كار دستگاه تسمه كشي نيمه اتوماتيك مانند نوع اتوماتيك آن است؛ با اين تفاوت كه شما بايد كارتن ها در وسط دستگاه قرار دهيد و خودتان مسير تسمه را هدايت كنيد. به همين علت سرعت كار با اين دستگاه پايين بوده و از دقت كمي برخوردار است؛ اما با استفاده از آن مي توان كارتن هاي بزرگ تري را تسمه كشي كرد.

  • تسمه كش شارژي

اين دستگاه درواقع نوعي از دستگاه هاي تسمه كشي دستي است با اين تفاوت كه به دليل استفاده از باتري سرعت بالاتري داشته و براي بسته بندي كالا هاي سنگين تر و بزرگ تر استفاده مي شود. مزيت اصلي اين دستگاه حذف كابل برق آن است كه حمل و نقل آن را راحت تر مي كند. اما به دليل استفاده از باتري نسبت به دستگاه هاي دستي معمولي وزن بيشتري دارد.

  • تسمه كش ميزي

اين دستگاه يكي از انواع تسمه كش هاي برقي است كه براي بسته بندي كالا هاي سبك و كم حجم استفاده مي شود. همان طور كه از نام آن مشخص است، تسمه كش ميزي يك ميز مجهز به نوار نقاله است كه به طور اتوماتيك كارتن ها را وارد دستگاه كرده و فرايند تسمه كشي آن ها را انجام مي دهد.

مزيت تسمه كش ميزي سرعت عمل بالاي آن است؛ اما ايراد اصلي آن ابعاد بزرگ و جاگير بودن است. به علاوه اينكه جابه جايي اين دستگاه مشكل بوده و بهتر است همواره در محلي ثابت قرار بگيرد.

سخن پاياني

بسته بندي يك مرحله مهم در صنايع مختلف است؛ چرا كه بسته بندي محكم كالا مي تواند به شما براي حمل راحت تر و انتقال آن به نقاط مختلف دنيا كمك كند. با استفاده از اين دستگاه در فرايند كارتن سازي مي توانيد استحكام كافي براي بسته بندي محصولتان را حفظ كنيد و دردسر مشتريان را براي حمل آن ها كمتر كنيد.

 

منبع: شركت كارتن لاين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.