درباره ي مراحل ساخت كارتن

۴ بازديد

براي توليد يك محصول به مواد اوليه مناسب و طي كردن فرآيند ويژه اي نياز داريم. مراحل ساخت كارتن همچون توليد ديگر محصولات از فراهم آوردن مواد اوليه شروع مي شود و در نهايت به توليد محصول ختم مي شود. هدف اين مقاله معرفي مراحل ساخت كارتن است كه در ادامه اين متن به آن ها مي پردازيم. پس براي آشنايي با اين مراحل تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

ساختار كارتن هاي بسته بندي

كارتن هاي بسته بندي نوعي خاص هستند كه با نام كارتن هاي موج دار شناخته مي شوند. اين نام از ساختار آن ها گرفته شده است. ساختار اين كارتن ها به اين صورت است كه دو لايه كاملا صاف به نام آستر در دو طرف و يك لايه با نام فلوت به صورت مواج در ميان آن ها قرار مي گيرد.

اين عمل باعث افزايش ضخامت و همچنين به وجود آمدن لايه اي نسبتا قوي مي شود. اين لايه هاي موجدار باعث به وجود آمدن ستون هاي هوا بين دولايه بيروني مي شوند كه همانند بالشتك محتويات كارتن را تا حدودي در برابر ضربات وارده محافظت مي كند.

طراحي و ساخت كارتن ها با توجه به محصولاتي انجام مي شود كه قرار است در داخل آن محافظت شوند و با توجه به اين مهم ممكن است كارتن ها داراي يك ، دو يا سه لايه فلوت و آستر باشند. بعد از معرفي كلي كارتن هاي بسته بندي نوبت بررسي مواد اوليه و مراحل ساخت كارتن است.

مواد اوليه مورد نياز در ساخت كارتن ها

مواد اوليه مورد نياز براي توليد كارتن ها عبارتند از :

  • آستر كارتن

پس از قطع درختان چوب هاي آن ها شكسته و حسابي خرد مي شوند و با افزودن مواد شيميايي مختلفي مراحلي را مي گذرانند كه با نام هاي پالپ كردن، توليد تفاله يا پخت شيميايي شناخته مي شوند.

از جمله موادي كه در اين مرحله به چوب افزوده مي شود سولفات سديم است كه از آن براي استحكام بيشتر پالپ استفاده مي شود. در اين مرحله مي توان رنگ كارتن را نيز تعيين كرد. مرحله پالپ كردن علاوه بر روش شيميايي به روش مكانيكي هم مي تواند انجام شود. در اين روش خرده هاي چوب را سنگ مي زنند تا به الياف تبديل شوند.

بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه دو نوع آستر در ساخت كارتن به كار مي رود. آستر خارجي كه تا حدي نرم و هموارتر از لايه داخلي است و سطح را براي چاپ مناسب مي كند. همچنين لايه خارجي تا حدودي در برابر نفوذ آب مقاوم است. اما آستر داخلي تا حدودي با كيفيت پايين تري توليد مي شود.

  • فلوت كارتن

فلوت يك لايه موجدار است كه بين دو آستر قرار مي گيرد و استحكام را براي كارتن ايجاد مي كند. براي توليد فلوت در ابتدا كاغذ به يك غلتك موج دار فرستاده مي شود. اين فرآيند بسيار قديمي است و از قرن 18 ام مورد استفاده قرار گرفته است. اما به تازگي از روشي جايگزين استفاده مي شود كه باعث كاهش يافتن ضخامت فلوت توليد شده و در نتيجه كاهش هزينه هاي توليد مي شود؛ اما نتيجه اي همانند روش قديمي در پي دارد.

قسمت فلوت كارتن نيز معمولا با استفاده از بازيافت كارتن ها و كاغذهاي قديمي توليد مي شود.

مراحل ساخت كارتن هاي بسته بندي

در دو قسمت قبل به روش توليد لايه هاي مورد استفاده در مراحل ساخت كارتن اشاره شد. پس از توليد اين مواد نوبت به سر هم كردن آن ها و توليد محصول نهايي مي رسد. مراحل ساخت كارتن عبارتند از :

  • ساخت ورقه هاي كارتن

در اين مرحله از ساخت كارتن فلوت از يك غلتك عبور مي كند و بر روي آن بخار داغ اسپري مي شود تا بتوانيم آن را فشرده كنيم. در همين مرحله و به طور هم زمان به فلوت چسب ماليده مي شود. پس از آغشته كردن فلوت به چسب آسترها را در مسير غلتك ها قرار مي دهند و لايه ها را به يكديگر مي چسبانند. براي رسيدن به لبه هاي صاف ، دو اره در دو طرف غلتك ها قرار داده شده است كه لبه هاي اضافي را قطع مي كنند.

  • برش دادن قطعات

يكي ديگر از مراحل ساخت كارتن برش دادن قطعات توليد شده است. با توجه به ابعاد و جنس موادي كه قرار است بسته بندي شوند بايد قطعات كارتن توليد شده برش بخورند. مطابق با نقشه هايي بهينه كه براي انواع بسته بندي هاي مختلف تهيه شده است، قطعات كارتن برش خورده و قسمت هاي اضافي از آن جدا مي شود و براي استفاده مجدد به بخش بازيافت منتقل مي شوند.

وضعيت و اندازه اين برش ها كاملا به ابعاد محصول وابسته است و يك الگوي خاص براي تمام محصولات وجود ندارد.

  • مونتاژ قطعات

مونتاژ قطعات يكي از مراحل مهم در ساخت كارتن است زيرا پس از انجام برش بر روي كارتن هاي توليد شده بايد اين قطعات به شكل مناسبي به يكديگر متصل شوند تا جعبه هاي نهايي شكل گيرند. همانند مراحل قبل ، اين مرحله هم تا حدودي وابسته به نوع محصولي كه قرار است توسط كارتن بسته بندي شود انجام مي گيرد.

به طور مثال مي توان براي ايجاد جعبه براي يك محصول كوچك و سبك از چسب استفاده نمود. اما براي ساخت جعبه مورد استفاده محصولات حجيم و سنگين بايد از نوار و دوخت لبه هاي كارتن استفاده كرد تا جعبه توليد شده توانايي تحمل وزن محصول را داشته باشد و به خوبي از آن در برابر آسيب هاي احتمالي محافظت كند.

براي توليد بهينه جعبه ها از دستگاه هاي كارتن سازي اتوماتيك استفاده مي كنند كه مي توانند با دقتي بيشتر از انسان جعبه هاي مورد انتظار را توليد كنند. همچنين جعبه هاي توليد شده توسط اين ماشين ها به صورت كاملا بهينه توليد مي شوند. اين بدان معني است كه با مصرف كمترين مقدار ممكن از كارتن جعبه توليد مي شود كه اين امر در كاهش هزينه ها و افزايش سود نقشي اساسي دارد.

همچنين جعبه هاي توليد شده توسط اين ماشين ها به دليل رعايت تناسب ها تا حد امكان از نظر ظاهري نيز زيبايي خاصي دارند. قسمت هاي اضافي برش خورده توسط ماشين هاي خودكار توليد جعبه ، براي استفاده دوباره در خط توليد به قسمت بازيافت فرستاده مي شوند.

شركت كارتن لاين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.